Monday, January 2, 2012

GIVE & TAKE antara Hamba dan Pencipta

 Bismillah..
Saya baru sahaja membeli sebuah buku yang sangat menarik untuk saya kongsikan. Buku ni berkaitan dengan hamba dan penciptanya. Baru sahaja selesai bahagian pertama buku ini sudah membuatkan saya tertarik untuk menghabiskan pembacaan saya. Penulisannya yang sangat santai itulah penyebab utama saya jatuh hati kepada buku ini. Pertama kali melihat cover buku ini dan melihat siapa penulisnya, terus saya ambil dari rak dan membayarnya di kaunter. 



Hubungan antara hamba dan pencipta merupakan hubungan tertinggi yang asasnya adalah akidah. Hamba yang memahami hubungan ini akan meemliharanya agar ianya berterusan sehingga hembusan nafas yang terakhir. Andaikata kita mengatakan mencintai hubungan ini, adakah kita sudah membuktikannya. Pembuktian ini tidak cukup sekadar di mulut sahaja melainkan harus dibuktikan dengan tindakan. Sudahkah tindakan kita membuktikan kita mencintai Allah?

Bukan sebagai makhluk kita harus mengenal siapa pencipta? Amat pelik jika hamba yang tidak mengenali penciptanya. Sebagai hamba, selayaknya mengabdikan diri sepenuh hati mendedikasikan diri dengan penuh cinta, supaya hubungan yanga da antara hamba dan pencipta terjalin dengan mesra seperti sepasang kekasih.

(NurulAin Ahmad, sedang menuntut di IPG Tengku Ampuan Afzan dalam bidang Ijazah Perguruan Pendidikan Islam dan Bahasa Arab)

Diharap semua dapat membacanya. Memang terbaik buku ini. Kita akan lebih mengenali siapa ALLAH...

No comments:

Post a Comment