Monday, January 2, 2012

2011-2012


Bismillah....
Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi, saya diberi peluang untuk tinggal dan berpijak di bumi Allah yang serba indah ini. Alhamdulillah....Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W. Setinggi-tinggi terima kasih kepada petandang-petandang, pembaca-pembaca yang HEBAT yang sedang mengintai di blog saya. Terima kasih saya ucapkan sekali lagi....


2011 meninggalkan kita dengan 1000 memori. Pelbagai perkara yang berlaku di tahun 2011, ada duka, ada suka dan macam-macam perasaan yang tidak boleh digambarkan. Hanya mana-mana memori yang indah akan terus dikenang memori indah itu, dan memori yang mengguris sisi kehidupan kita, diharapkan menjadi suatu ikhtibar bagi meningkatkan lagi kepada yang lebih baik. Dari sisi hidup saya di tahun 2011 banyak yang indah-indah dari yang tidak indah....

Permulaan 2011 dimulakan dengan penuh semangat untuk menjadi guru pelatih di SMK Bagan Terap, Sg. Besar, Selangor. Hampir empat bulan saya di sana menimbul pelbagai pengalaman bagaimana persediaan menjadi seorang guru kelak. Suka duka semuanya sangat manis jika dikenangkan, saat-saat dipanggil cikgu, membantu cikgu-cikgu di sekolah itu dalam segala hal. Terima kasih guru-guru di SMKBT tidak lupa juga, rakan-rakan seperjuangan yang menjadi guru pelatih bersama. Pengalaman bergelar seorang guru tidak sama sekali dilupakan. Kala ini terlalu rindu akan suasana persekolahan, terkenangkan pelajar-pelajar. Dan yang lebih rindu adalah suasana di Sg. Besar. Dengan sawah padinya, angin pantai berlumpurnya, dengan adik-adik anak jiran, jiran yang baik sekali.... Semuanya akan terpahat diingatan yang paling indah sekali...

Setelah Sg. Besar ditinggalkan, saya kembali ke kampung, di FELDA JENGKA 22. Inilah tanah tumpah darahku, saya dilahirkan di sini. selama dua bulan tidak buat apa-apa sambil menunggu hendak konvo. Penghujung bulan Julai, saya menerima Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Geografi dengan Kepujian. Terima Kasih ya Allah atas anugerah ini. Inilah hasilnya setelah belajar selama hampir empat tahun di UPSI. Rindu benar pada UPSI..dan paling rindu adalah empat sahabatku yang paling hebat, paling baik, dan paling saya sayang....JANNA, NISA', FIFI, ILAL...saya rindu kalian semua. Alhamdulillah saya telah menamatkan pelajaran saya, impian ingin menjadi seorang guru semakin hampir.

Namun, tunggu dan terus tunggu panggilan temuduga juga tidak dipanggil. sehingga la ke hari ini. Walaupun menduka citakan tetapi saya kuatkan hati, saya percaya, janji Allah itu pasti, insyaallah saya akan posting juga tidak lama lagi. Pelbagai berita saya dengar mengenai posting. Tapi tidak mengapalah sementara menunggu saya membantu abah berniaga di pasar malam, maka terisilah masa luang yang ada itu. Untuk mencari kerja lain, belum terfikir di kepala ini. Tetapi dua bulan lepas ada juga mohon guru ganti, tetapi masih tidak ada jawapan. Tak apa berniaga pun ok. Abah pun beri gaji. ha. terbaru yang saya dengar insyaallah saya akan diinterview pada bulan ini juga dan postingnya bulan tiga. Diharapkan berita ini betul dan sudah tentu saya akan gembira. Terima kasih ya Allah atas rahmat-Mu..Terimalah permintaan hambamu ini....

2012 telah menjelma. Azam baru? saya jarang membina azam sebenarnya. Cuma sentiasa menginginkan kehidupan yang lebih sempurna dari yang ada, membuat suatu perubahan bagi meningkatkan kualiti kehidupan. Itu sahaja, di samping menggembirakan abah, mak, angah dan adik-adik diharapkan perjalanan hidup kami di muka bumi Allah ini diberkati-Nya. Insyaallah. Namun terlintas di fikiran azam baru 2012. Apa ya? sudah tentu ingin posting cepat!!!!dan menjadi seorang guru yang betul-betul seorang guru. Sayalah guru, guru arkitek bangsa....

SELAMAT DATANG 2012...


No comments:

Post a Comment